SEM w kampaniach rekrutacyjnych – czy warto?

SEM w kampaniach rekrutacyjnych – czy warto?

Rekrutacja wkroczyła w erę cyfryzacji bez okresu próbnego. Na rozmowie kwalifikacyjnej wyłożyła swoje karty i bez problemu udowodniła, że nowoczesne podejście do rekrutacji, z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi do promocji w wyszukiwarkach zapewni rekruterowi sukces dużo szybciej niż przy wykorzystaniu tradycyjnych metod. PPC w połączeniu z SEO to kombajn do pozyskiwania prawdziwych talentów, ludzi ceniących kreatywne podejście do procesu pozyskiwania pracowników oraz specjalistów z wąskich branż. Umieszczenie swojego ogłoszenia w specjalistycznym portalu nie wystarcza. Pracodawcy muszą zrozumieć, że bycie digital w procesie rekrutacyjnym to przemyślana strategia łącząca moc organicznych wyników wyszukiwania, kampanii Adwords oraz wykorzystania formatów reklamowych w popularnych mediach społecznościowych. Chcielibyśmy skupić się dzisiaj na marketingu w wyszukiwarkach i przekonać Was, jaki drzemie w nich potencjał.

Co nam daje SEM w kampaniach rekrutacyjnych?

Przez SEM potocznie rozumie się reklamę PPC dystrybuowaną przez Adwords. Musimy jednak pamiętać, że na SEM (Search Engine Marketing) składają się zarówno płatne linki sponsorowane, jak i pozycjonowanie organiczne w naturalnych wynikach wyszukiwania. O ile to drugie wymaga czasu (jest jednak ważnym elementem i należy o nim pamiętać, ponieważ wspiera długookresowo skuteczność naszych działań rekrutacyjnych i wizerunkowych), to w przypadku Adwords możemy uruchomić kampanie niemal od ręki. Zanim jednak opiszemy zalety i korzyści wynikające z płatnych działań w wyszukiwarkach pochylmy się nad ważnym elementem, którego w SEO naszej strony nie powinno zabraknąć.

O czym należy pamiętać przy SEO swoich kampanii rekrutacyjnych

Każda strona firmowa powinna uwzględniać wytyczne Google co do budowy i zawartości witryny by wyświetlać się wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania. Jest to trudne do osiągnięcia i nie ma co ukrywać – wymaga czasu. W przypadku kampanii rekrutacyjnych kluczowe jest by nasze www zawierało zakładkę informującą o aktualnie przeprowadzanych naborach. Nie ma znaczenie czy to są „Oferty pracy”, czy też „Kariera”, „Rekrutacja”, „Praca”. Po wpisaniu w wyszukiwarkę „nazwy firmy + praca” powinien ukazywać się link przekierowujący właśnie do tych segmentów strony. Ba, każde stanowisko powinno mieć swoje własne miejsce z dokładnym opisem wymagań tak by wpisując przykładowo „specjalista ds. kadr i płac PZU” zostać przekierowanym właśnie do tej zakładki. Brak odpowiedniej strony w wynikach wyszukiwania jest błędem (w top 10 mogą wyświetlać się strony z forum, które niepochlebnie opisuje karierę w danych strukturach firmy), dlatego czym prędzej zadbajcie o odpowiednią architekturę strony oraz linkowania wewnętrzne i zewnętrzne.

Gdyby działania SEO okazały się nie wystarczające, albo poszukujecie pasywnych pracowników – skupcie  swoją uwagę na płatnych działaniach w wyszukiwarce.

Zalety kampanii Adwords w rekrutacjach

Największą zaletą kampanii Adwords jest wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom Internauty z przekazem reklamowym. To on poszukuje konkretnych informacji i pokazuje to za pomocą fraz wpisywanych w wyszukiwarkę, nasza reklama nie jest nachalna – po prostu daje odpowiedź na zadane pytanie.

Przede wszystkim dzięki kampaniom PPC dotrzemy to właściwych odbiorców. Bardzo precyzyjnie możemy określić naszą grupę docelową, możemy zrobić nawet więcej i sprecyzować także region, w którym nasz komunikat ma być wyświetlany. Docieramy zatem do osób, które poszukują określonych informacji np. fraza „programista PHP” średnio jest wyszukiwana 720 razy na miesiąc, ale po dołożeniu do niej lokalizacji „programista PHP Poznań” liczba wyników spada zaledwie do 30. Wykorzystując zręcznie te informacje i pisząc niesztampowy tekst reklamowy możemy wyłapać ludzi naprawdę zainteresowanych taką posadą.

Testy lepiej działających tekstów nigdy nie były tak proste. Można sprawdzić, czy na kandydatów lepiej działają informacje o premiach czy dodatkowych benefitach, a może to właśnie możliwość pracy zdalnej jest tym co działa najlepiej na konwersje w postaci złożenia aplikacji. Współczynnik klikalności (CTR) reklam i współczynnik konwersji (za konwersję przyjmujemy np. przesłanie cv) to metryki, które powinny nas najbardziej interesować dokonując analizy skuteczności testowanych linków.

 Dzięki kampaniom ppc rekrutujemy i jednocześnie budujemy swój wizerunek. Rozliczamy się w modelu cpc, więc płacimy tylko za kliknięcie. Efekt zasięgowy rozumiany jako wyświetlanie reklamy jest darmowy. Budżet zostanie uszczuplony tylko w przypadku, gdy Internauta kliknie w link sponsorowany i tym samym zostanie przeniesiony na landing page z ofertą pracy. Co więcej, dobrze przygotowana kampania pozwala na zminimalizowanie liczby przypadkowych kliknięć, koszty są pod kontrolą, a wszystkie efekty są pod stałym monitoringiem. Zyskujemy zatem potrzebną skalę przy zachowaniu maksymalnej efektywności kosztowej.

Nie zapominajmy także o opcji remarketingu. Skrupulatnie zebrana lista remarketingowa pozwoli zebrać odpowiednie żniwo przy drugim lub trzecim kontakcie z reklamą dotyczącą pracy. Czasami trzeba dojrzeć do decyzji o zmianach, więc dodatkowy komunikat reklamowy czy zachęta ujęta w tekście może być bardzo pomocna do wciśnięcia buttona „aplikuj” na stronie firmy.

Dodatkowym plusem Adwordsów jest także możliwość szybkiego zamknięcia działań, zaraz po wybraniu odpowiedniego kandydata.

Kampanie zasięgowe w sieci reklamowej w służbie rekrutacji

Należy także pamiętać, że obecnie najbardziej poszukiwaną grupą pracowników, są tak zwani Milenialsi, którzy z internetem i nowymi technologiami są za pan brat. Dużo chętniej wezmą udział w rekrutacji wypromowanej w mediach społecznościowych czy specjalnie stworzonej aplikacji (uwaga! w Adwords można promować także pobranie aplikacji). Jeżeli w naszej strategii stawiamy na działanie zasięgowe warto rozważyć promocję firmy w sieci reklamowej Google Display Network (dostępne formaty: tekst, plik graficzny, html5). Możemy targetować tam po zainteresowania np. Zatrudnienie > Praca w IT i działach technicznych czy też Usługi dla firm > Usługi związane z obsadą etatów i rekrutacją. To nie wszystko, kierując reklamę na tematy mamy np. do dyspozycji kategorię witryn Usługi biznesowe i przemysłowe > Nabór i rekruacja czy też Praca i edukacja > Rynek pracy. Wg danych z plannera kampanii displayowych strony takie zgarniają w zależności od parametrów kampanii nawet 100-500 tys. cookiesów tygodniowo.

Dzięki Adwords możemy także samodzielnie dystrybuować banery graficzny na takich renomowanych serwisach, jak: gazetapraca.pl; praca.money.pl; praca.torvit.pl; pracaoferty.pl; superpracodawca.pl. Stawki za klik są tutaj różne, obowiązuje system aukcyjny.   „Igrecy” i „Zeci” połaszą się na oryginalnie zaprojektowany przekaz reklamowy, kluczem do sukcesu będzie tylko odpowiednie targetowanie kampanii.

Czy warto stawiać na SEM w kampaniach rekrutacyjnych?

Blink.pl wyliczył, że przeznaczając 100 zł na kampanię Adwords w branży IT jest się w stanie pozyskać 10 aplikacji. Działy HR powinny zestawić sobie ten wynik z kosztami jakie ponoszą za promocję ogłoszenia w popularnych serwisach rekrutacyjnych i na nowo przeanalizować strategię employer brandingową, tym razem lokując budżet w działaniach SEM.

 Dlatego odpowiadając na nasze tytułowe pytanie, czy warto inwestować w SEM przy kampaniach rekrutacyjnych, odpowiadamy jednoznacznie – Warto! A jeżeli tego jeszcze nie robicie, to tracicie, bo z każdą chwilą omijają Was okazje do zatrudnienia prawdziwego talentu.

Kontakt

BrandandPeople Sp. z o.o.

Należymy do One Agent Global

Odwiedź nas na:
    Brand and People - profil facebook     Brand and People - profil LinkedIn

Bądź z nami na bieżąco!

Zapisz się do newslettera
© 2016 Brand&People - Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved.