Real time marketing czyli liczy się szybkość (choć nie tylko)

Real time marketing czyli liczy się szybkość (choć nie tylko)

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego wielu marketerów uważa, że pojawienie się RTM jest jedną z najfajniejszych rzeczy, jaka się ostatnio pojawiła w tej branży? My podjęliśmy to wyzwanie i uznaliśmy, że nic tak nie przywiązuje klienta do brandu, jak skrócenie dystansu w ich wzajemnej relacji. Real time marketing jest idealnym narzędziem do przełamania lodów i pokazania się marce z innej – ludzkiej i normalnej strony.

Ideą real time marketingu jest bieżąca reakcja na nieprzewidywalne sytuacje w sposób spontaniczny i błyskotliwy. Niezaplanowane działania marketingowe zbierają bardzo pozytywne opinie wśród konsumentów, ponieważ w swoisty sposób pokazują filozofię danej marki i jej podejście do kluczowych wydarzeń kulturalnych, społecznych itp.

Jaki real time marketing jest efektywny?

Zebraliśmy dla Was garść porad, jak myśleć o real time marketingu by okazał się skuteczny, oryginalny, wystarczająco zwracający uwagę i budujący pozytywne myślenie o brandzie.

  1. Szybkość reakcji jest tutaj kluczowa. Jeżeli nie możemy zareagować z refleksem, lepiej zrezygnować z tych działań. Długie procesy decyzyjne, czekanie na akceptacje, obmyślanie strategii? Nie! W RTM nie ma na to czasu. Przed ważnym wydarzeniem możemy obmyślać ewentualne scenariusze działań, ale koniec końców to spontaniczna reakcja na dane wydarzenie tutaj wygrywa. Pamiętajcie by wykorzystać odpowiedni moment, musi to być czas przed tym, jak dany news stanie się popularny i oklepany.
  2. Oprócz błyskawicznej (perfect timing, jak już powiedzieliśmy ma znaczenie!) odpowiedzi na zaistniałą sytuację bardzo liczy się również jej trafność, błyskotliwa pointa, inteligentny żart. Znamy naszą grupę docelową więc dopasujmy komunikat do jej upodobań i oczekiwań.
  3. Im bardziej nieprzewidywalna i nagła sytuacja na którą reagujemy, tym większa szansa na sukces zastosowanych działań. Dlatego warto być czujnym i zaangażowanym podczas wydarzeń i eventów cieszących się dużym zainteresowaniem (Euro 2016 jest już blisko :) )
  4. Zastanówmy się jaki efekt chcemy uzyskać publikując nawiązanie do danego wydarzenia. W tej branży trzeba być nieco bardziej przewidujący, prognozowanie reakcji odbiorców to część działań marketingowych w czasie rzeczywistym.
  5. Bądźmy odważni. Szczęście zawsze się przydaje, ale w przypadku RTM trzeba wychodzić mu naprzeciw.
  6. Monitorujmy social media i inne kanały wszelkimi możliwymi sposobami. Musimy wiedzieć co się mówi i jak się mówi.

Wizerunek i zasięg to najważniejsze zalety działań marketingowych w czasie rzeczywistym

Bezpośredni kontakt z odbiorcami marki i utrafienie z odpowiednim komunikatem w ich nastrój to największa wartość wynikająca z działań marketingowych w czasie rzeczywistym. Nic tak nie przywiązuje do brandu, jak nić porozumienia między stronami, wspólny front w danej sprawie czy trafne podsumowanie tego, co nie zostało do końca wypowiedziane. Dzięki RTM, lub jak kto woli, newsjacking przyciągamy uwagę do danego brandu, a co za tym idzie zwiększamy szansę na wzbudzenie zainteresowania danymi produktami czy usługami.

Nieporównywalnie niski koszt wyprodukowania konkretnych materiałów ma tutaj również wielkie znacznie. Jak wiele kosztuje napisanie komentarza czy stworzenie odpowiedniej grafiki? Doświadczeni marketingowcy pewnie nam w tym miejscu zarzucą, że nic nie zastąpi spotu w TV, który ma o wiele większy zasięg – spójrzmy jednak na tabelki z finansami dla produkcji i emisji takiej reklamy i porównajmy to z mocą, jaką mają obecnie media społecznościowe. A to właśnie tam dynamicznie rozwija się real time marketing. Działania newsjackingowe przybierają często humorystyczną formę, a takie treści bardzo szybko się rozchodzą, automatycznie tworzą się wirale, które sharowane są przez użytkowników z własnej woli. Dobry RTM robi zasięg. I to duży.

Ciekawe przykłady wykorzystania marketingu w czasie rzeczywistym

O real time marketingu mówiło się już 3 lata temu. Właśnie wtedy podczas finałowego meczu ligi futbolu amerykańskiego nastąpiła awaria zasilania. Na stadionie zapanowała ciemność, która została wykorzystana w jednym z tweetów Oreo! Specjalista obsługujący ten kanał wykorzystał ten moment do wypromowania popularnych ciastek, w kilka chwil po awarii poinformował bowiem, że nawet w ciemnościach można spokojnie chrupać Oreo. Przekaz banalny, ale o tym tweecie i refleksie marki mówiono jeszcze przez długi, długi czas. A wpis polubiono kilkanaście tysięcy razy. Jest to także najczęściej wymieniany przykład poprawnie zastosowanego RTM, dlatego i w naszym zestawieniu nie mogliśmy go pominąć.

Tak samo jak przypadek Oreo zachwycił nas również case z zeszłego roku, związany z pewną prywatną wiadomością wysłaną na FB do Volvo. Internauta informował tam, że wybiera się na paintball, na co Volvo zareagowało z dużym entuzjazmem i zaoferowało mu wypożyczenie auta na tę wycieczkę. Taka bezpośrednia rozmowa zwykłego śmiertelnika z szanowaną i lubianą marką wywołała lawinę pozytywnych komentarzy i opinii w Internecie. Inne marki więc nie próżnowały. Pod ten wpis podpięło się jeszcze Renault PL, które deklarowało zatankowanie baku oraz Mercedes-Benz ze zdjęciem off roadu oraz informacją, że paintball jest dla małych chłopców. Niewinna wypowiedź anonimowego człowieka sprawiła, że jedne z większych koncernów samochodowych w tym kraju posiliły się na komentarz i post w mediach społecznościowych.

Koszulkowo.com czerpie inspiracje z bieżących wydarzeń do produkcji ciekawych napisów na swoje ubrania. „Polak gorszego sortu” czy wykorzystanie informacji o karmie dla psa Kory wzbudzały zainteresowanie przez długi czas. Profity tych działań zbierane są po dziś dzień na ich e-commersie.

Dunkin’Donuts oraz Tide wykorzystali case z sukienką, której kolor na krążącym po Internecie zdjęciu był trudny do zidentyfikowania. Biała w złote paski czy może jednak granatowa w czarne? Do tej pory nie wiemy, ale case wyżej wspomnianych firm pamiętamy! Ten sam motyw został wykorzystany w kampanii społecznej Salvation Army przeciw przemocy w domu. Młoda kobieta z widocznymi siniakami na całym ciele jest ubrana w biało-złotą kreacje. Podpis: „Dlaczego tak trudno jest zobaczyć czarny i niebieski?” daje dużo do myślenia.

Nie bez echa pozostał hattrick Roberta Lewandowskiego, który pozyskał dla swojej drużyny 5 goli w ciągu 9 minut. Unimil Skyn, Burger King, KFC, Żywiec, a nawet żona piłkarza (która również jest brandem :)) wykorzystali ten fakt w Social Mediach!

Akcja, która jeszcze nam się spodobała to szczera reakcja Browaru Ciechan na zdjęcie opublikowane w popularnym serwisie Wykop.pl czy też ostatni gorący temat, który nie schodzi z tapety od kilku tygodni – 500 zł na dziecko. Motyw ten postanowił wykorzystać w swojej promocji Neckermann oraz deweloper Budlex.

RTM w rekrutacji?

Co prawda działania RTM w naszej – employer brandingowej – branży są rzadkością, ale wspomnieć można parę kampanii, o których swojego czasu było dość głośno.

  • Fundacja Mamy i Taty przeprowadziła kampanię, która miała zachęcić kobiety do macierzyństwa. Przekaz był jasny choć kontrowersyjny: mam pracę, robię karierę – ale nie zdążyłam urodzić dziecka. Szum medialny wokół ten kampanii wykorzystały firmy Objectivity oraz Sii. Ta ostania przygotowała nieco ironiczne memy z tekstami typu: zdążyłem ściągnąć wszystkie torrenty, zdążyłem dotrzeć na koniec Internetu…ale nie zdążyłem aplikować do Sii.
  • Euro RTV AGD. Sieci nikomu przedstawiać nie trzeba. Korzystając z narzędzi SEM, pojawiły się reklamy zachęcające zwalnianych pracowników z innej dużej sieci handlowej do aplikowania. Szybka i widoczna kampania.

Są jeszcze przykłady małych kampanii m.in. PWC, czy STX Next. A w niedługim czasie przygotujemy porcję przykładów z zagranicy. Tak więc odwiedzajcie i czytajcie nas. Możecie też subskrybować nasz newsletter, który mamy nadzieję będzie inspirujący dla wszystkich pasjonatów EB.

Kontakt

BrandandPeople Sp. z o.o.

Należymy do One Agent Global

Odwiedź nas na:
    Brand and People - profil facebook     Brand and People - profil LinkedIn

Bądź z nami na bieżąco!

Zapisz się do newslettera
© 2016 Brand&People - Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved.