Strona kariera – o tym jak pomaga budować markę pracodawcy

Chcesz zbudować silną markę? Zaproś do współpracy zdolnych i ambitnych ludzi, którzy dzięki dobrej organizacji, motywacji i jasnym zasadom pomogą rozwijać się firmie i sprzedawać jej produkty lub usługi. Zbuduj solidną i przejrzystą zakładkę KARIERA na swojej stronie WWW. To najlepsze narzędzie do tworzenia i pielęgnowania marki pracodawcy. Z założenia jej podstawową funkcją jest dostarczenie informacji o wolnych wakatach i możliwość aplikowania na wybrane stanowisko. Ale nie tylko…

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest zakładka KARIERA.
  • Dlaczego strona KARIERA jest ważna z punktu widzenia kandydatów i pracodawcy.
  • Co powinno znaleźć się na stronie KARIERA.
  • Jakie są kluczowe kwestie przy tworzeniu strategii.

ZAKŁADKA KARIERA – CENNE ŹRÓDŁO INFORMACJI O FIRMIE

Żadna platforma rekrutacyjna nie oferuje tak wyczerpujących treści na temat firmy, możliwości dostosowania i potencjału wzrostu ruchu na stronie jak zakładka KARIERA. 64% kandydatów twierdzi, że rozbudowana zakładka KARIERA na stronie firmowej pracodawcy jest cennym źródłem informacji podczas poszukiwania pracy. Zakładka KARIERA stronie firmowej to najbardziej interesujący kandydata obszar.

Dobrze zaprojektowana zakładka KARIERA, powinna być najlepszą bronią w walce o kandydatów i pozyskiwać talenty. Ale jak dokładnie zbudować taką stronę? I co sprawia, że strona KARIERY jest dobra? Ten artykuł poprowadzi Cię przez ten proces.

Ale najpierw zróbmy krok wstecz i omówmy, czym jest strona KARIERY i co ma wspólnego z employer brandingiem.

CO TO JEST STRONA KARIERA?

Strona KARIERA jest świetną platformą employer brandingową. Służy także jako portal do aplikacji dla potencjalnych kandydatów. Kiedy prezentujesz swoją markę pracodawcy, Twoim priorytetem powinno być dostarczenie osobom poszukującym pracy wartościowych treści i historii, których potrzebują, aby podjąć świadomą decyzję o dołączeniu do Twojej firmy.

Strona lub jak kto woli zakładka KARIERA, to sekcja witryny poświęcona marce pracodawcy i prezentacji ofert pracy. Może to być pojedyncza strona docelowa, mikro witryna lub hybryda strony internetowej.

Niezależnie od tego, jak bardzo rozbudowana jest zakładka KARIERA na Twojej stronie internetowej, powinna ona skupiać się na informowaniu osób poszukujących pracy o tym, czym zajmuje się firma, jakie są jej wartości, dlaczego pracownicy lubią tam pracować i, co z tego wynika dla nowych kandydatów.

A to dlatego, że aż 85% kandydatów śledzi oferty pracy na wybranych przez siebie stronach firmowych. Z kolei 40% kandydatów przyznaje, że aplikuje na kilka różnych ofert zamieszczonych na stronie kariera jednocześnie.

Wszystkie komunikaty na stronie KARIERA mają za zadanie sprawić, aby kandydaci identyfikujący się z wartościami firmy chcieli sprawdzić treści ogłoszeń o pracę zamieszczonych w witrynie.

ZAKŁADKA KARIERA – CO MIEĆ POWINNA 

Jeśli chcesz, żeby kandydat dowiedział się najistotniejszych rzeczy o firmie i pracownikach, musisz zadbać o wartościowy content – treści, zdjęcia – najlepiej obrazujące życie firmowe, grafiki lub wideo. Podstawą jest zadbanie o to, aby zakładka:

  • Była wydzielona na stronie firmowej WWW i z łatwością można było na nią trafić.
  • Odpowiadała potrzebom kandydatów i zawierała zawsze aktualne oferty pracy w których będzie opisany zakres obowiązków, wymagania na dane stanowisko, możliwość rozwoju oraz widełki wynagrodzenia.
  • Była spójna z używanym systemem do rekrutacji – linki prowadziły do zawsze aktualnych formularzy.
  • Posiadała oferty dla specjalistów i stażystów.
  • Przedstawiała firmę w której dba się o dobro pracownika. Dlatego warto eksponować kulturę organizacyjną, pokazywać pracowników w ich miejscu pracy, ale także opowiadać ich historie.
  • Prezentowała się w atrakcyjny sposób (zdjęcia, wideo, animacje).

DLACZEGO STRONA KARIERA JEST WAŻNA?

Posiadanie nowoczesnej i odpowiednio skonstruowanej strony KARIERA powinno być integralną częścią każdej strategii rekrutacyjnej. Poza tym, że kandydaci szukają ofert pracy w popularnych portalach rekrutacyjnych, jest duże prawdopodobieństwo, że sprawdzą jak pracuje się w firmie, która swoim ogłoszeniem przyciągnęła ich uwagę. Brak zakładki KARIERA lub niedbałe jej prowadzenie może być postrzegane jako lekceważenie kandydata lub brak szacunku do niego.

Strona KARIERA oferuje mnóstwo korzyści dla firmy, która rekrutuje pracowników. Niektóre z nich to:

  1. Możliwość zaprezentowania historii firmy osobom, które szukają pracy, ale także są pierwszym punktem styku z potencjalnym kandydatem.
  2. Jest to miejsce, które ma zrobić pozytywne wrażenie na każdym, kto tę zakładkę odwiedzi.
  3. To kopalnia złota dla organicznego ruchu w sieci. Potencjalnie osoby szukające pracy w ramach konkretnej organizacji lub branży, wpisują w wyszukiwarkę termin „firma + kariera” lub „branża + kariera”. To doskonała okazja do optymalizacji pod kątem wyszukiwania tego typu terminów. Potrzeba tylko odpowiedniego targetowania i właściwej treści, aby dostać się na szczyt wyników wyszukiwania.
  4. Może służyć jako centralna platforma employer brandingowa, jeśli zawiera wiele interesujących kandydata treści, wykorzystuje najlepsze praktyki, opowiada historię firmy, a także jest przyjazna dla użytkownika.
  5. Przyczynia się do poprawy wskaźników zatrudnienia. Posiadanie strony KARIERA ma pozytywny wpływ na koszt i czas zatrudnienia. Więcej kandydatów znajdzie dobrze zorganizowaną stronę KARIERA organicznie, a firma zmniejszy koszty związane z płatnymi formami rekrutacji. Dodatkowo, zwięzła informacja o marce i pracodawcy pomaga kandydatom w przeprowadzeniu wstępnej selekcji ogłoszeń celem dopasowania. Obie powyższe korzyści mogą sprawić, że cały proces rekrutacji będzie szybszy i mniej kosztowny.
  6. Dzięki temu, że strona KARIERA jest częścią strony firmowej, można „śledzić” w sieci osoby odwiedzające zakładkę, co pozwala na prowadzenie statystyk dotyczących odwiedzających stronę. Obejmuje to wielkość ruchu, lokalizacje, dane demograficzne i dane dotyczące zaangażowania. Tego typu dane pomogą w określeniu celów i sposobu komunikacji z odwiedzającymi.

Najlepiej przygotowane strony KARIER będą łatwe do wyszukania, a co za tym idzie będą budować candidate experience.

ZAKŁADKA KARIERA I STRONA FIRMOWA TO JEDNOŚĆ

Istotną kwestią jest to, aby kandydaci trafili na stronę KARIERA. Dlatego niezwykle ważny jest dobry ranking w Google. Dlatego już na poziomie projektowania musisz zadbać o optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek.

SEO – UŻYJ SŁÓW KLUCZOWYCH

Żeby kandydaci z łatwością trafili na Twoją stronę KARIERA musisz dać się odnaleźć po słowach kluczowych, czyli takich, które najczęściej wpisują osoby szukające pracy. Przykładowo mogą to być słowa takie jak: „praca”, branża, nazwa firmy lub stanowisko na które chcą aplikować. Dlatego warto wzbogacić treści o te właśnie słowa kluczowe.

Dodatkowo, wskazane słowa lub frazy, powinny znaleźć się w nagłówkach, meta title i meta description. Warto także zadbać o to, aby opis grafik lub zdjęć używanych na stronie zawierał te słowa kluczowe lub inne określenia, związane z wyszukiwanymi hasłami.

Powyższe zagadnienia są dobrym sposobem na pozycjonowanie w Google i tym samym dotarcie do osób, które szukają aktywnie pracy.

Na dobre pozycjonowanie firmy wpływają także recenzje, opinie i oceny pracowników, klientów oraz kandydatów. Te treści Google ocenia bardzo wysoko, nagradzając stronę KARIERA wyższą pozycją w rankingu.

STRONA KARIEA A EMPLOYER BRANDING

Zanim przejdziemy do konkretów, jak stworzyć atrakcyjną stronę KARIERA, warto wspomnieć o budowaniu wizerunku marki pracodawcy, dzięki treściom zamieszczanym na stronie.

Na wszystko potrzeba czasu, dlatego nim zaprojektujesz treści na stronę, stwórz strategię działań, która pozwoli uporządkować wizję dotyczącą całości działań rekrutacyjnych. Oto kilka technik prezentowania marki pracodawcy na stronie KARIERA:

  1. Dostosuj przekaz marki do swojej strony KARIERA. Marka pracodawcy i treści w zakładce powinny być tożsame.
  2. Wartości wyznawane przez firmę powinny być wyraźnie widoczne we wszystkich komunikatach marki i traktowane jak drogowskaz w prezentacji firmy dla osób poszukujących pracy.
  3. Ludzie konsumują informacje na wiele różnych sposobów. Dlatego wykorzystuj różne media, aby opowiadać historię firmy. Zastanów się, jakie treści prezentujesz odwiedzającym, jak je przedstawiasz i jakie medium wybierasz. Na przykład wartości marki przedstaw grafiką i tekstem, a opinie pracowników nagraj w formacie wideo.
  4. Określ kim jesteś jako pracodawca, a kim nie jesteś. Pomoże Ci to zachować jasność przekazu i skupić się na tym, co chcesz osiągnąć.
  5. Miej na uwadze idealnych kandydatów. Co nie oznacza, że musisz rozmawiać z każdym idealnym kandydatem na wybrane stanowisko. Ale pomoże Ci ustalić, jakich cech szukasz u wszystkich pracowników. Kiedy będziesz to wiedzieć, łatwiej będzie napisać lub stworzyć treść, która przemawia do nich przemawia.
  6. Żyj tym, co mówisz. Nie wystarczy mieć ładne treści na stronie i obietnice, których nie można spełnić. Twoja firma musi żyć tymi obietnicami w każdym punkcie styku nowego kandydata z firmą. Oznacza to, że złożone obietnice muszą być realne. Jeśli tak się nie stanie, firma najprawdopodobniej doświadczysz spadku zainteresowania lub zaczną się problemy z utrzymaniem obecnych pracowników w firmie.

Teraz, gdy jasnym jest to, jak ważna jest strona KARIERA w budowaniu marki pracodawcy, przejdźmy do tego, jak ją stworzyć.

KLUCZOWE KWESTIE PRZY TWORZENIU STRATEGII ZAKŁADKI KARIERA

  1. Opracowanie strategii polega na zrozumieniu, dla kogo tworzysz zakładkę KARIERA.
  2. Niech Twoi idealni kandydaci powiedzą Ci, co chcą zobaczyć na Twojej stronie KARIERA. Jak się tego dowiedzieć?
  • Zapytaj swoich nowych pracowników – tych, których prawdopodobnie zatrudniłeś, ponieważ byli idealnymi kandydatami. Poznaj ich zdanie na temat tego, co chcieli znaleźć w części „kariera” po wejściu na stronę firmową.
  • Przejrzyj strony karier konkurencji i zapisz to co, najbardziej Ci się podobało i miało wartość.

Idealna strategia zakładki KARIERA sprowadza się do trzech kluczowych elementów: projektu strony kariery, treści i analityki.

PROJEKT STRONY KARIERA

Projektowanie stron karierowych opiera się na tych samych praktykach, które stosuje się w projektowaniu stron internetowych lub UX.

Priorytetem podczas projektowania jest przyjazna struktura i łatwa nawigacja.

Projekt musi zawierać wszystkie wymagane elementy brandingowe.

Treści na stronie muszą być podane w przyjazny sposób – zadbaj o tone of voice komunikacji.

Strona musi prezentować ważne z punktu widzenia kandydata informacje o raz możliwość łatwej i szybkiej aplikacji bezpośrednio ze strony.

Niektóre wspólne elementy projektu, które mogą być użyte do osiągnięcia tego celu to:

  • Atrakcyjny układ wizualny
  • Intuicyjny interfejs użytkownika
  • Kolory, czcionki i obrazy zgodne z marką
  • Szybkie ładowanie strony

UKŁAD STRONY DOSTOSOWANY DO RODZAJU PREZENTOWANYCH TREŚCI

To bardzo ważny element dla employer brandingu. Treści zawarte na stronie poświęconej karierze zawodowej są kluczowym elementem, jeśli chodzi o przedstawienie wartości pracodawcy.

Ważne jest, aby strona była zaprojektowana w taki sposób, żeby wszystkie treści były przedstawione w logiczny sposób i opowiadały przemyślaną historię.

Twoja strona kariery powinna być również zaprojektowana w taki sposób, aby ułatwić kandydatom znalezienie tego, czego szukają i płynnie przejść od poszukiwań do aplikacji.

Jak osiągnąć wszystkie powyższe cele? Warto zatrudnić doświadczonego projektanta stron internetowych, dewelopera i copywritera, a następnie testować co działa lepiej, a co mniej. Następnie dostosowywać i optymalizować w razie potrzeby.

TREŚCI NA STRONIE KARIERA

To najważniejsza część projektu. Dzieje się tak dlatego, że treść jest głównym narzędziem. Dzięki treści opowiesz historię swojej marki pracodawcy i tym samym uzasadniasz, dlaczego kandydat powinien aplikować  właśnie do Twojej firmy. Niema jednego schematu, który pozwoli stworzyć plan komunikatów na stronie, ale można skorzystać z dobrych praktyk.

Najczęściej wykorzystywane sekcje i informacje na stronie KARIERA to:

  • Oferty pracy
  • Wartości firmy
  • Referencje pracowników
  • Zdjęcia i filmy
  • Informacje o firmie, jej produktach i usługach
  • Historia firmy
  • Powody, dla których warto pracować w firmie
  • Korzyści i przywileje związane z zatrudnieniem
  • Wirtualne wycieczki po biurze

To nie jest kompletna lista, ale zawiera kluczowe informacje, których nie powinno zabraknąć. Można do tego dołożyć odpowiedzi na kluczowe pytania, jakie mają kandydaci ubiegający się o pracę.

Zastanów się, jakie mogą być Twoje własne pytania. Prawdopodobnie chciałbyś wiedzieć:

  • Czym zajmuje się firma.
  • Dlaczego są dobrym pracodawcą.
  • Co mówią o niej pracownicy.
  • Co będziesz miał z tego, jeśli dołączysz do ich zespołu.

Odpowiedzi na te pytania powinny być głównym celem treści na stronę KARIERA.

Jednym z popularnych przykładów treści na stronie kariery są referencje pracowników. Są one o wiele bardziej autentyczne, gdy są przekazywane przez obecnego pracownika. Idealnym by było, gdybyś przedstawił to w formie wideo. Takie treści zdecydowanie lepiej sprawdzą się niż cytaty znanych lub mniej znanych osób, gdyż nie mają tej samej autentyczności.

Dowiedz się, jakie informacje chcą zobaczyć odwiedzający stronę i przedstaw im je w taki sposób, w jaki chcą je zobaczyć. To jest klucz do sukcesu dla treści na stronę KARIERA.

ANALITYKA STRONY INTERNETOWEJ

Wysiłek związany z budowaniem marki można zmierzyć. Dzięki wykorzystaniu narzędzia do analiz (Google Analytics) można śledzić i mierzyć postępy swojej pracy! Po zaprojektowaniu strony KARIERA i starannym dodaniu treści, następnym krokiem jest optymalizacja strony pod kątem konwersji kandydatów.

Dzięki wnioskom z google analytics można ulepszać stronę i realizować KPI (key performance indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności. To pozwoli śledzić i mierzyć wpływ Twoich działań employer brandingowych. Przykładowe elementy, które możesz badać, aby poprawić swój współczynnik konwersji kandydatów.

·         Liczba kandydatów w procesie (na poszczególnych etapach)

·         Liczba i czas trwania wizyt na stronie

·         Wskaźnik odrzuceń (Bounce rate)

·         Liczba aplikacji

·         Współczynnik odrzuceń

i więcej!

PODSUMOWANIE

Strona KARIERA jest najprawdopodobniej miejscem, które odwiedzają potencjalni kandydaci. Dlatego warto zrozumieć mechanizm, który sprawia, że trafiają na nią osoby z grupy docelowej. Poprawnie działająca, modyfikowana i aktualizowana strona zwiększy konwersję kandydatów i zdziała cuda dla marki pracodawcy.

Niezależnie od tego, czym zajmuje się Twoja firma i ilu zatrudnia pracowników, ma swoją historię do opowiedzenia i buduje markę pracodawcy. Stworzenie doskonałej zakładki KARIERA polega na wykorzystaniu dostępnych informacji oraz doświadczeń ludzi i autentycznej wizji firmy. Dobre historie w połączeniu z odpowiednią strategią i projektem, zamienią stronę KARIERA na Twojej stronie internetowej w niezawodny mechanizm pozyskiwania kandydatów.

Na koniec warto dodać, że strategia zakładki KARIERA musi być integralną częścią całego procesu rekrutacji. Nie wystarczy mieć zakładki, która nie współgra z resztą strony WWW. Trzeba zadbać o cały candidate experience. Dlatego upewnij się, że kandydaci będą mieć jasną ścieżkę i płynne przejście od pierwszej wizyty na stronie do ostatecznego uścisku dłoni prezesa.