W czasie pandemii większość firm została zmuszona do zmiany systemu pracy ze stacjonarnej na zdalną. O ile obecni pracownicy dość szybko przyzwyczaili się do nowego trybu pracy, nowi mogą mieć z tym większy problem. Wdrożenie nowego pracownika do zespołu to dość wymagający proces, zwłaszcza gdy trzeba zrobić to zdalnie.
Błyskawicznie rozwijająca się potrzeba pracy zdalnej wymusiła na firmach zmiany nie tylko w komunikacji, ale także organizacji pracy. Nie tylko zamieniono fotel biurowy na wygodną kanapę we własnym pokoju, ale także system zatrudniania pracowników. Zdalne zatrudnianie wymaga przygotowania zdalnego onboardingu online, czyli wdrożenia nowego pracownika do nowej roli.
Onboarding online – odpowiednie przygotowanie
Nowa firma, nowe obowiązki, ale… otoczenie to samo. Praca z domu tylko na początku może wydawać się stresująca. Odpowiednie przygotowanie i komunikacja szybko wprowadzą nową osobę w system pracy i pomogą nawiązać kontakt, przynajmniej z częścią osób pracujących w firmie.
Dobrą praktyką jest przygotowanie platformy onboardingowej w której znajdą się wszystkie dane, które nowy pracownik powinien przyswoić. Odpowiedni poziom zaangażowania na początku pracy w firmie wpływa na zaufanie i produktywność pracownika. Dlatego warto poświęcić mu trochę czasu, aby nowicjusz poczuł się częścią zespołu.
Onboarding zdalny w Brand and People
Podstawą jest dobra komunikacja. Dlatego najpierw wysyłamy email powitalny, który zawiera informacje o tym, gdzie pracownik ma się pojawić w celu odbycia szkoleń, a także gdzie może odebrać swój sprzęt IT. Dodatkowo przesyłamy plik z informacjami o naszym zespole, alby nowa osoba jeszcze przed wspólnym spotkaniem online mogła poznać osoby z którymi będzie współpracować.

W pierwszych dniach pracy nowa osoba korzystając z platformy odbywa szkolenia z przepisów BHP, poznaje zespół i zapoznaje się z harmonogramem działań. Ze względów bezpieczeństwa, w okresie zaostrzonych warunków sanitarnych wizyty w biurze są ograniczone, dlatego kontakt osobisty zazwyczaj ogranicza się do odbioru laptopa i kluczy do budynku w ściśle określonych godzinach. Przez kolejny miesiąc nowa osoba wdraża się w powierzone projekty oraz realizuje plan szkoleniowy. Po tym czasie prosimy nowych pracowników o feedback. Cały ten proces jest więc prowadzony w dużej mierze przy pomocy narzędzi wirtualnych, choć oczywiście czas pandemii zwiększył zakres ich użycia.
Komunikacja zdalna w agencji employer brandingowej
Kiedy praca w biurze nie jest możliwa, wszystkie projekty prowadzimy zdalnie. Aby komunikacja przebiegała sprawnie używamy narzędzi takich jak Teamsy oraz system do zarządzania projektami – IC Project. Dzięki tym narzędziom organizujemy spotkania i videokonferencje z użyciem kamer, robimy tak również wydarzenia i szkolenia online.
Spotkania zespołów projektowych też odbywają się w formie wirtualnej. Niezależnie od tego, gdzie obecnie nasi pracownicy się znajdują, te narzędzia ułatwiają nam codzienny kontakt i zdalną komunikację. Dla nowych pracowników taki styl pracy może być nowością, ale alternatywa komunikacji zdalnej jest coraz bardziej powszechna i coraz łatwiejsza w użyciu. Korzystamy więc z tych udogodnień.