Trudno wyobrazić sobie życie w społeczeństwie bez możliwości komunikowania się z innymi ludźmi. Codzienne kontakty sprawiają, że rozumiemy się nawzajem i możemy wspólnie wypracować konkretny cel. Bez możliwości komunikacji, nie byłoby to możliwe.
Komunikacja w firmie to klucz do sukcesu. Jak skutecznie komunikować się z pracownikami?
Przyjazna komunikacja wewnętrzna sprawia, że pracownicy są zadowoleni, mają świadomość, że firma ich rozumie, dba o nich i daje poczucie bezpieczeństwa. Pomaga zwiększyć efektywność pracowników i pozwala zrozumieć co dzieje się w firmie, a także pozytywnie wpływa na dialog pomiędzy pracownikami a ich przełożonymi. Dlatego troska o komunikację wewnątrz firmy powinna stanowić priorytet w planowaniu strategii.
Dlaczego komunikacja wewnętrzna jest ważna?
Angażująca i dobrze funkcjonująca komunikacja wewnętrzna ma duży wpływ na wiele aspektów codziennej pracy. Dzięki niej można osiągać zamierzone cele tj.:
- Przeprowadzenie onboardingu i wdrożenie nowych pracowników
- Motywowanie pracowników do pracy
- Zbudowanie zaangażowania u pracowników
- Lepsze zrozumienie działań podejmowanych w firmie, misji i wizji firmy
- Dotarcie z informacją o wszelkich zmianach kadrowych, prawnych, działaniach HR, akcjach marketingowych etc.
- Zebranie informacji zwrotnej, uwag lub sugestii zmian w firmie
Narzędzia do prowadzenia komunikacji wewnętrznej
Aby nie dopuścić do słabej jakości komunikacji, należy wykorzystać odpowiednie narzędzia dzięki którym komunikaty w przejrzysty sposób dotrą do pracowników. Dawno minęły już czasy, kiedy liderzy i pracownicy komunikowali się za pomocą notatek, plakatów czy spotkań. W obecnych czasach, gdy miejsca pracy są połączone cyfrowo, a postęp technologiczny umożliwia zaangażowanie ludzi na wielu płaszczyznach, komunikuje się poprzez różne kanały online. Najczęściej wykorzystywane to:
- WEWNĘTRZNY NEWSLETTER
Jest to jedno z najpopularniejszych narzędzi komunikacji wewnętrznej. Pozwala na systematyczne dostarczenie treści. Zazwyczaj newslettery wysyłane są pocztą elektroniczną do której wszyscy pracownicy mają dostęp, co znacząco zmniejsza koszty. Dobrze zaprojektowany i napisany newsletter przyciąga uwagę, pozwala dzielić się ważnymi informacjami oraz budować pozytywną kulturę zespołu w oparciu o EVP.
- WIADOMOŚCI NATYCHMIASTOWE
Tego typu systemy wysyłania wiadomości pomagają w szybkiej komunikacji pomiędzy pracownikami. Nie ma tutaj znaczenia, czy pracownicy siedzą w biurze, czy pracują na różnych kontynentach. Zazwyczaj ludzie akceptują taką formę komunikowania się, ponieważ na co dzień korzystają z różnych aplikacji do przesyłania wiadomości tj. Facebook Messenger czy Whatsapp.
- BLOG FIRMOWY
Blog firmowy, tak jak materiały foto-video, to jedno z najskuteczniejszych działań inbound marketingu. Profesjonalne i merytoryczne treści w całym procesie komunikacji stanowią wartość, po którą chętnie sięgają pracownicy, którzy chcą być na bieżąco z działalnością firmy.
- INTRANET
Intranet to optymalne rozwiązanie w większości firm. Profesjonalny i łatwy w obsłudze system ułatwia komunikowanie się, dostęp do dokumentów, informacji i innych systemów, co przyczynia się do wzrostu efektywności pracy. Intranet usprawnia i skraca szereg procesów w takim stopniu, że pracownicy chętnie korzystają z niego w codziennej pracy.
Korzyści z posiadania intranetu:
- Obniżenie kosztów prowadzenia firmy
- Usprawnienie realizacji zadań
- Zwiększenie efektywności pracy oraz oszczędność czasu
- Budowanie spójnej kultury organizacji oraz pozytywnego wizerunku pracodawcy
- Zgromadzenie i łatwy dostęp bazy wiedzy firmowej oraz istotnych danych tj. dokumenty, wzory, rozporządzenia, materiały firmowe itp.
- SOCIAL MEDIA FIRMOWE
W związku z tym, że większość pracowników na co dzień korzysta z SoMe, naturalnym krokiem jest wykorzystanie ich w celach zawodowych. Jedną z popularnych platform firmowych sociali jest Yammer z którego można korzystać tylko w firmie. Zaletą takiej komunikacji jest to, że kanał jest darmowy i prosty w korzystaniu.
- WEWNĘTRZNE FORA
Fora dyskusyjne są częścią internetu. Kiedyś były jednym z najpopularniejszych sposobów komunikowania się w firmie. Wątki dyskusji umożliwiają wielu osobom dzielenie się opiniami i rozwiązywanie problemów.
- VIDEO
Przekaz video jest przydatny wówczas, gdy komunikaty przekazywane są do wielu osób, które są rozporoszone. Dyrektor w tym samym czasie dociera z informacją do pracowników. Pracownicy mogą go zobaczyć i usłyszeć, niezależnie od tego, gdzie się znajdują. Jest to tanie i proste do wdrożenia rozwiązanie. Problemem mogą być jednak różne strefy czasowe, ale rozwiązaniem jest możliwość odtworzenia materiału w dogodnym czasie.
- CHATBOTY
Chatboty mogą być prostym doradcą technicznym i bazą wiedzy w każdej firmie. Pozwalają uzyskać informacje o przedsiębiorstwie w ciągu kilku sekund. Skraca to czas poświęcony na ręczne wyszukiwanie odpowiednich treści, obniża koszty operacyjne i pozwala managerom zająć się ważniejszymi sprawami. Wystarczy stworzyć listę najczęściej zadawanych pytań lub listę zadań. Chatboty są alternatywą dla zwykłego czatu, e-maila czy wykonania telefonu do zespołu z pytaniem.
- MATERIAŁY DRUKOWANE
Druk przez długie lata był najczęściej stosowany w komunikacji wewnętrznej wielu firm. Dziś pełni on dużą rolę w miksie komunikacyjnych narzędzi stosowanych w firmach. Szczególnie w dotarciu do pracowników, którzy nie mają dostępu do komputerów. Wśród tych narzędzi najskuteczniejsze to: gazeta wewnętrzna, drukowane newslettery, plakaty, banery i ulotki.
- MICROSOFT TEAMS
Platforma Microsoftu integruje całe środowisko w jednym miejscu, oferuje opcję chat’a z pełną historią i opcją rozmowy w grupach oraz daje możliwość organizacji video spotkań. Dodatkowo zapewnia darmowy dostęp do wszystkich funkcji, które oferuje Slack w wersji płatnej. MT zapewnia wspólny obszar roboczy dla wszystkich aplikacji w Microsoft Office, takich jak Planner, OneNote, Sharepoint, Outlook, Yammer, OneDrive, Excel, Skype, Word i inne. Platforma sprawdza się w wielu branżach, w tym w sprzedaży, marketingu, zarządzaniu projektami, inżynierii, obsłudze klienta itp., ponieważ jest elastyczna i dopasowuje się do potrzeb użytkowników.
- NARZĘDZIA DO PRACY ZESPOŁOWEJ – NP. IC PROJECT, SLACK, TRELLO
Narzędzia do zarządzania projektami są przede wszystkim proste w obsłudze i przyjazne dla pracowników. Wszystkie posiadają prosty w obsłudze interfejs. Każda platforma zawiera długą listę integracji – aplikacji, które można dodać i w ramach nich omawiać treści. Takie rozwiązanie jest idealne dla każdej firmy, ponieważ porządkuje prace zespołów.
Komunikacja e-mailowa jest najpopularniejsza spośród dostępnych form dotarcia do pracowników. Choć może wydawać się nieco przestarzałą metodą w porównaniu np. do aplikacji mobilnych, to skrzynka pocztowa jest wciąż miejscem, gdzie pracownicy spędzają mnóstwo swojego czasu i istnieje duże prawdopodobieństwo, że taki newsletter po prostu zostanie przez nich przeczytany.
Warto wiedzieć, że nie liczba narzędzi czy działań komunikacyjnych oraz wizerunkowych jest ważna, ale ich jakość i adekwatność do ustalonych celów i określonych grup odbiorców, a także odpowiednie rozłożenie w czasie.
Inne narzędzia budowy komunikacji wewnętrznej to:
- portale rekrutacyjne
- wydarzenia specjalne poza firmą – targi, eventy na uczelniach
- wydarzenia na terenie firmy, imprezy integracyjne
- konkursy
- spotkania
- skrzynki pomysłów
- działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) prowadzone we współpracy z pracownikami
- programy poleceń pracowniczych
- relacje z byłymi pracownikami
- program ambasadorów firmy (tzw. employee advocacy)
- cykliczne badania dotyczące oceny komunikacji wewnętrznej, marki pracodawcy oraz badanie zaangażowania pracowników
O czym informować pracowników?
Dobrze przygotowana komunikacja wewnętrzna realizuje wiele celów firmowych. Bez względu na to z której korzystają pracownicy, ważne jest aby skutecznie poinformować o tym, co dzieje się w firmie lub dotrzeć z każdą inną informacją do pracowników.
Osoby pracujące w firmie powinny jako pierwsze dowiadywać się o zmianach i nowych rozwiązaniach. Dzięki temu będą mogli się do nich odnieść. Każdy z pracowników powinien być dobrze poinformowany, aby utożsamiał się z firmą i sytuacją. Pomoże to pracownikom stać się ambasadorami przedsiębiorstwa nie tylko w okresie, kiedy w organizacji dzieje się dobrze, ale także w momentach zmian, w sytuacjach trudnych czy kryzysowych.
- Informuj o nowych usługach i produktach, a także promocjach i zmianach w ofercie firmy.
- Korzystaj z autoresponderów do przeprowadzenia np. kursów lub szkoleń online dla pracowników.
- Wysyłaj materiały reklamowe dla przedstawicieli handlowych.
- Przeprowadzaj ankiety wewnątrz firmy, dzięki którym np. poznasz co realnie motywuje pracowników, a co wręcz przeciwnie.
- Wykorzystaj wysyłki SMS do pracowników firmy, przedstawicieli handlowych, partnerów biznesowych, gdy zależy Ci na błyskawicznym przekazaniu informacji.
- Nagraj wideo dla nowych pracowników firmy w którym przekażesz najważniejsze informacje o organizacji i zasady, jakimi się ona kieruje. Możesz go umieścić w intranecie, na blogu lub wysłać w mailu.