Można powiedzieć, że Linkedin stał się najpopularniejszym portalem społecznościowym jeśli chodzi o firmy. Mimo iż profili prywatnych jest tu dość sporo, coraz więcej organizacji zakłada strony firmowe, aby budować wizerunek swojej marki. Z punktu widzenia biznesowego, Linkedin tworzy możliwości, jakich nie znajdzie się nigdzie więcej.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest LinkedIn
- Czym jest strona firmowa i jak ją prowadzić
- Czy strona na LinkedIn jest płatna
- Jak stworzyć profesjonalny profil firmowy
CO TO JEST LINKEDIN?
Rynek pracy zmienia się dynamicznie. Jeszcze 20 lat temu, ubiegano się o pracę przynosząc CV do działu kadr wybranej firmy lub biura pośredniczącego w zatrudnieniu. Dziś wszystko odbywa się online, często za pośrednictwem Linkedin, który też ewoluuje. Kiedyś był portalem z ogłoszeniami o pracy, a dziś…
Linkedin to portal społecznościowy dla profesjonalistów, którzy zrzesza specjalistów z różnych branż, właścicieli firm, specjalistów, osoby zarządzające i firmy. Nastawiony jest na budowani i utrzymywanie kontaktów biznesowych oraz przekazywanie merytorycznej wiedzy. Zalet tego medium społecznościowego jest wiele między innymi:
- Budowanie świadomości marki.
- Możliwość współpracy z ekspertami/influencerami branżowymi.
- Dzielenie się wiedzą i ważnymi wydarzeniami z życia firmy
- Budowanie sieci kontaktów biznesowych.
- Tworzenie reklam targetowanych do grupy docelowej.
- Budowanie pozycji eksperta z poziomu profilu firmowego oraz prywatnych kont pracowników.
Główne funkcjonalności Linkedin to tablica, grupy, ogłoszenia o pracę, a także rekrutacja online. Użytkownicy mają do dyspozycji aplikację, wersję desktopową i mobilną. Dlatego każda firma, która chce budować swój wizerunek i rekrutować, powinna założyć swoją stronę firmową na Linkedin.
CZYM JEST STRONA FIRMOWA LINKEDIN?
Ten portal nastawiony jest na budowę sieci kontaktów biznesowych oraz dzielenie się wiedzą ekspercką. W przeciwieństwie do Facebooka większość „znajomych” to kontakty zawodowe, a nie prywatne. Cały profil składa się z informacji zawodowych, które strukturą przypominają klasyczne CV. Jednakże niewiele osób wie, że na Linkedin można prowadzić company page i to z powodzeniem.
Strona firmowa jest tożsama z kontem osobistym. Uzupełnieni jej zajmuje tylko chwilę w przeciwieństwie do założenia profilu prywatnego. Na company page należy dodać podstawowe informacje o firmie, takie jak: logo, nazwę firmy, hasło/slogan firmowy, krótki opis firmy oraz lokalizację. A następnie poświęcić trochę czasu, aby zrozumieć, na czym polega promocja firmy oraz social selling, a następnie wdrożyć je, analizować rezultaty i optymalizować. Company page jest podstawowym narzędziem dla firm, które planują kampanie employer brandingowe. Strona firmowa na Linkedin może osiągać bardzo dobre wyniki, jeśli uda się zaangażować pracowników między innymi w polecanie, komentowanie i udostępnianie postów. Dobrze prowadzona jest świetną alternatywą dla fanpape na Facebooku.
Dzięki temu, że firma posiada swoja stronę na Linkedin buduje:
- pozycję na rynku,
- wizerunek marki, jako profesjonalisty,
- świadomość istnienia na rynku,
- bazę wartościowych leadów
oraz przyciąga nowych klientów.
FUNKCJE DOSTĘPNE NA LINKEDIN
Firma, której zależy na kształtowaniu swojego wizerunku, rekrutacji i promocji swojej marki ma do dyspozycji wiele funkcjonalności, aby osiągnąć zamierzone cele. Najważniejszymi funkcjonalnościami, które posiada LinkedIn są:
- Dodawanie, przeglądanie ofert pracy i możliwość aplikowania.
- Publikowanie ogłoszeń i zarządzanie nimi.
- Dodawanie wartościowych publikacji – e-booki, raporty etc.
- Wyświetlanie statystyk dotyczących np. liczby osób odwiedzających profil.
- Dodawanie referencji.
- Promocja firmy, bloga, osób pracujących w firmie.
- Angażowanie się w dyskusje poprzez uczestnictwo w grupach tematycznych.
CZY STRONA FIRMOWA NA LINKEDIN JEST PŁATNA
Strona firmowa (Basic) oraz subskrypcja Premium (przez miesiąc) na Linkedin są bezpłatne, ale jeśli firma chce korzystać z większej liczby funkcjonalności, musi liczyć się z dodatkowymi opłatami. W tym celu trzeba założyć konto Premium.
Bezpłatne konto daje kilka podstawowych możliwości, takich jak:
- Nawiązywanie kontaktów.
- Rekomendacje.
- Wyszukiwanie profili innych użytkowników na LinkedIn.
- Otrzymywanie wiadomości InMail.
- Zapisywanie do trzech wyszukiwań i otrzymywanie cotygodniowych alertów odnośnie tych wyszukiwań.
Poza tym LinkediIn oferuje różne płatne subskrypcje lub subskrypcje Premium dopasowane do potrzeb użytkownika. W zależności od celu w jakim firma chce korzystać z konta ma do dyspozycji subskrypcje Premium takie jak:
- Sales Navigator – pozwala zbudować bazę potencjalnych klientów.
- Recruiter Lite – pozwala znaleźć kandydatów i ich zatrudnić.
- Premium Business – pozwala zdobyć szczegółowe informacje biznesowe.
- LinkedIn Learning – pozwala rozwijać i zdobywać umiejętności.
JAK STWORZYĆ PROFESJONALNY PROFIL FIRMOWY NA LINKEDIN?
Tworząc angażujący profil, którego zadaniem jest przyciągnięcie potencjalnych pracowników buduje się markę pracodawcy. Dzięki dyskusjom pod publikacjami, można zobaczyć reakcję i nastawienie obecnie zatrudnionych, ale także kandydatów. LinkedIn to świetny sposób na employer branding.
Jeśli profil prywatny został stworzony i prawidłowo uzupełniony, czas na stronę firmową. Pierwszym krokiem jest zalogowanie się na swoje konto, następnie należy rozwinąć zakładkę „praca” w prawym górnym rogu paska nawigacyjnego i kliknąć „stwórz stronę firmową”.
Pierwszy krok zrobiony, czas na kolejne!
JAK NAZWAĆ PROFIL FIRMOWY?
Nazwa profilu jest bardzo ważna, ponieważ identyfikuje firmę i buduje świadomość jej istnienia. Jeśli chodzi o profil firmowy, najlepszą praktyką jest nazwanie go tak samo jak firma, a następnie dodanie sloganu reklamowego.
JAK DODAĆ SLOGAN NA STRONIE FIRMOWEJ NA LINKEDIN?
Slogan zapisany na profilu firmowym pokazuje się obok logo, zdjęcia w tle i branży, ale nie pojawia się obok nazwy firmy w wyszukiwarce. Nagłówek jest pierwszym, co zobaczy użytkownik po wejściu na stronę firmową. Slogan może zawierać 120 znaków i nawiązywać do profilu firmy, usług jakie świadczy lub hasła z kampanii reklamowej.
JAK DODAĆ LOGO NA STRONĘ FIRMOWĄ LINKEDIN?
Logo dodajemy tak, jak na profil prywatny. Jest to element, który identyfikuje firmę, zwara uwagę i buduje, jak nazwa, świadomość. To absolutne minimum, bez którego nie zrobi się kolejnych kroków. Rekomendowane wymiary dodawanego logotypu to 300 × 300 pikseli.
JAK DODAĆ ZDJĘCIE DO PROFILU FIRMOWEGO NA LINKEDIN?
Dodanie zdjęcia w tle musi korespondować z logiem lub nawiązywać do branży, albo działalności firmy. Można też przygotować specjalną grafikę, która jest wykorzystywana np. w kampanii rekrutacyjnej. Rekomendowane wymiary to 1128 × 191 pikseli.
JAK DODAĆ BRANŻĘ NA STRONIE FIRMOWEJ NA LINKEDIN?
Selekcjonowanie firm na Linkedin odbywa się poprzez wyszukiwanie branży. Dopisując branżę pod kątem swojej dzielności, profil firmowy będzie lepiej pozycjonowany w wyszukiwarce. Warto zadbać o ten element dodając swoją branżę, gdyż w momencie, kiedy ktoś będzie chciał znaleźć profile z danej branży wpisze ją w wyszukiwarkę. Jeśli ta sekcja nie będzie uzupełniona, to firma nie znajdzie się w wyszukiwarce. Wybór branż jest duży – około 150 dostępnych w wyszukiwarce.
W JAKIM JĘZYKU PROWADZIĆ STRONĘ FIRMOWĄ?
Profil firmowy może być prowadzony w różnych językach, ale jeśli firma operuje na rynku polskim i tutaj szuka pracowników, warto aby prowadzić stronę w języku ojczystym. Jednakże jeśli współpracuje z innymi rynkami lub szuka talentów ze znajomością języka obcego, warto publikować posty w dwóch językach – polskim i obcym, na wypadek gdyby ktoś obcojęzyczny przeglądał profil.
JAK DODAĆ INFORMACJE OGÓLNE NA PROFILU FIRMOWYM?
Sekcja „o nas” powinna zawierać informacje na temat firmy, usług, krótki opis branży, czym się zajmuje lub co ją wyróżnia. Warto używać w tym miejscu słów kluczowych, po których kandydaci mogą trafić na stronę. To pomaga również w pozycjonowaniu profilu firmowego. Maksymalna liczba znaków w tej sekcji to 2000.
Pod opisem firmy należy uzupełnić takie elementy jak:
- Witryna – link prowadzący do strony WWW.
- Wielkość firmy – liczba zatrudnionych pracowników. Określając przedział liczbowy osób wpływa się pozycjonowanie.
- Siedziba główna – miasto w którym stacjonuje firma (ulica, numer budynku, numer lokalu) oraz poszczególne oddziały.
- Rok założenia – jeśli firma istnieje na rynku od wielu lat, warto uzupełnić to miejsce. Choć nie ma to wpływu na wyniki pozycjonowania.
- Specjalizacje – w tym miejscu wpisuje się maksymalnie 20 dowolnie wybranych specjalizacji, którymi może pochwalić się firma. Tutaj pomogą słowa kluczowe, gdyż potencjalni kandydaci i klienci mogą wyszukać profil właśnie po specjalizacji.
JAK DODAWAĆ PRZYCISKI CTA NA PROFILU FIRMOWYM NA LINKEDIN?
Przyciski CTA na profilu firmowym są ważne z punktu widzenia pracodawcy. Ułatwiają przekierowanie potencjalnego kandydata we właściwe miejce np. na landin page, na podstronę kariera na WWW lub w inne istotne z punktu widzenia firmy miejsce. Wybór CTA na profilu firmowym powinien być dobrze przemyślany.
Włączając „przycisk niestandardowy” można wybrać jeden z 4 wezwań do działania:
- Skontaktuj się z nami – aby potencjalny kandydat trafił do formularza kontaktowego;
- Więcej informacji – aby kandydat przeczytał dodatkowe informacji o firmie lub zatrudnieniu;
- Zarejestruj się – aby przekierować kandydata do formularza.
- Odwiedź witrynę – jeśli celem jest zwiększenie liczby odwiedzin strony kariera, warto wybrać tę opcję.
KTO MOŻE BYĆ ADMINISTRATOREM NA PROFILU FIRMOWYM LINKEDIN?
Administrator (administratorzy) ma pełen wgląd do konta na Linkedinie. Jest to miejsce analityczne, które pozwala śledzić efekty działań na profilu, przykładowo: liczba nowych osób, które dołączyły do obserwujących, liczba wyświetleń w wynikach wyszukiwania, kto odwiedził stronę, ile razy kliknięto w przycisk CTA i wiele innych.
Wszystkie te informacje można dodawać bez konieczności dostawania konta Premium. Na poziomie podstawowym- bezpłatnym można określić, czy zaplanowana strategia działań na Linkedin jest skuteczna. Pamiętaj, że konto firmowe na Linkedin jest wizytówką firmy, ale może także przynosić realne korzyści w postaci np. wartościowych leadów sprzedażowych lub pozyskiwać talenty do firmy.
JAK PROWADZIĆ PROFIL FIRMOWY NA LINKEDIN?
Mając uzupełniony profil firmowy można zacząć planować i rozpisać strategię, która pozwoli na rozpisanie założeń oraz oczekiwań, a następnie doprowadzi do celu.
# Określenie celu.
Jest to ważne z punktu widzenia podjętych przez firmę działań. Cele powinny być zgodne z metodą SMART, ponieważ wtedy będzie można ocenić, czy strategia jest realizowana. Przykładowe cele:
- Uzyskanie X obserwujących w X terminie.
- Zwiększenie zasięgów o X% X czasie.
- Pozyskanie wartościowych leadów w przeciągu X miesięcy.
# Opracowanie strategii na LinkedIn
Mając określone cele, można przystąpić do opracowania strategii, która pozwoli na ich osiągnięcie. Strategia musi wynikać z ogólnej strategii marketingowej firmy i działań w social mediach. To nie może być oderwany od całości koncept.
# Analiza konkurencji
Warto przeanalizować działania na LinkedIn firm konkurencyjnych. Zwrócić uwagę jak komunikują się z otoczeniem, jakiego rodzaju posty publikują, w jakim czasie. To może być dobry punkt wyjącia do napisania własnej strategii.
# Określenie grupy docelowej
Z punktu widzenia firmy warto określić grupę z którą będzie się komunikowała, a także styl i język komunikacji. Przemyślane treści postów i angażujący grupę język przyciągnie odbiorców, którzy będą bardziej zaangażowani.
# Ustalenie budżetu i przygotowanie harmonogramu działań
Jeśli jest problem z określeniem ile postów i kiedy publikować, można skorzystać z przyjętych informacji, że dobrą praktyką jest publikowanie treści minimum dwa razy w tygodniu w godzinach okołopołudniowych. Choć ważniejsze jest to, co firma chce przekazać i czy będzie robiła to cyklicznie.
Budżet na działania to w głównej mierze środki na kampanie reklamowe LinkedIn Ads. Wspieranie treści organicznych przez płatną promocję przyśpieszy osiągnięcie celu i pozwoli dotrzeć z komunikatem do grupy docelowej.
STRONA FIRMOWA PREMIUM – DLACZEGO WARTO?
Strona firmowa jako wizytówka to za mało? Warto zastanowić się nad kontem Premium, które ma ogromny potencjał w docieraniu do grupy targetowej np. w przypadku rekrutacji, pozyskiwania klientów, zwiększania ruchu na stronie czy nawiązywania kontaktów biznesowych.
Premium Business
Korzystając z konta Premium Business firma ma dostęp do platformy edukacyjnej LinkedIn Learning, możliwość wysyłki 15 wiadomości InMail, a także podgląd opcji „Kto wyświetlił twój profil?” oraz szereg personalizowanych wskazówek.
Sales Navigator
Gdyby to było za mało… kolejną propozycją płatną jest Sales Navigator. Ta wersja premium doskonale sprawdza się dla osób, które zajmują się sprzedażą. Sales Navigator umożliwia: wymianę 20 wiadomości InMail, tzw. OpenProfile, który pozwala na przesyłanie wiadomości niezależnie od typu znajomości, możliwość zapisania 1500 potencjalnych klientów, pełny podgląd opcji „Kto wyświetlił twój profil?”, dodawanie tagów i notatek do profili i stron firmowych, a także kilkanaście filtrów wyszukiwania zaawansowanego i podgląd nieograniczonej liczby osób.
Dla rekruterów i agencji z nimi współpracujących najlepszą opcją będzie LinkedIn Recruiter, który umożliwia wyszukiwanie kandydatów. Podobnie jak Sales Navigator, jest dostępny w kilku wariantach, m.in. Recruiter Lite oraz Recruiter Corporate (dla dużych firm, daje możliwość pracy nad projektami rekrutacyjnymi w zespole, zwykle kupowany w pakietach z innymi usługami LinkedIn, np. Career Pages, Job Sloty i budżet reklamowy).
Recruiter Lite
Recruiter Lite posiada dużo przydatnych funkcji, dzięki którym firma ma możliwość utworzenia do 100 projektów, korzystania z zaawansowanych filtrów wyszukiwarki, wysyłania 30 wiadomości InMail oraz pobieranie danych analitycznych wiadomości InMail, a także pobierania raportów o danych analitycznych ofert pracy. Minusem jest to, że w tej wersji nie można publikować ofert pracy nie płacąc za nie.
Warto nadmienić, że płatne kampanie LinkedIn Ads, które firma chce prowadzić, dostępne są wyłącznie z poziomu konta firmowego. Tylko mając takie konto zyskuje się również access do bardziej rozbudowanej sekcji analitycznej względem profilu prywatnego.
FORMATY REKLAMOWE NA LINKEDIN
Mając określony cel i strategię, plan i budżet kolejnym krokiem jest dotarcie do klienta/kandydata za pomocą reklam. Aby wybrać właściwe, trzeba poznać możliwości jakie oferuje portal.
Formaty reklam na Linkedin są różne, a ich wybór zależy od celu jaki firma chce osiągnąć.
1. Reklamy tekstowe (Text ads)
Tego typu reklamy wyświetlane są w prawej kolumnie lub u góry kanału informacji LinkedIn i można z nich korzystać wyłącznie na desktopie. Składają się z nagłówka (25 znaków), krótkiego tekstu (100 znaków) i obrazu (100 x 100 px). Reklama musi zawierać krótki i konkretny komunikat. Reklamy tekstowe stosowane są głównie w celu generowania ruchu lub konwersji w witrynie, albo budowania świadomości marki.
2. Reklamy treści sponsorowanych
Ten typ reklam wyświetlany jest bezpośrednio w głównym kanale informacji w wersji na komputery, tablety i urządzenia mobilne. Jest chyba najpopularniejszym formatem reklamowym. Można promować posty ze strony firmowej na LinkedIn, ale także specjalnie przygotowane treści sponsorowane, utworzone w Menedżerze Kampanii. Dodatkowo reklamy treści sponsorowanych można podzielić na:
· Reklamy z pojedynczym zdjęciem (Single Image ads)
Ten format występuje we wszystkich, poza wyświetleniami video, celach reklamowych. Rekomendowane wymiary grafiki reklamowej w tym formacie to 1200 x 628 px oraz 600 znaków w treści kreacji. Dzięki temu typowi reklamy można budować rozpoznawalność marki, a także generować ruch na witrynę. Ponadto działa przy pozyskiwaniu klientów w wersji z wbudowanym formularzem leadowym.
· Reklamy karuzelowe (Carousel ads)
Reklamy karuzelowe, podobnie jak na FB, umożliwiają wyświetlanie wielu obrazów z rzędu w wymiarach 1080 x 1080 px każdy. Aby utworzyć kreację reklamową potrzeba co najmniej dwóch kart, ale nie więcej niż 10. Karty mogą prowadzić do różnych stron docelowych. Ale CTA będzie prowadziło do jednego formularza. Tekst, który będzie zamieszczony na reklamie, nie może przekraczać 255 znaków.
· Reklamy wideo (Video ads)
Jeżeli formy statyczne nie konwertują, można wykorzystać reklamę video. Jest to inny rodzaj interakcji z odbiorcą. W tym formacie można wykorzystać 600 znaków w tekście. Rekomendowany wymiar to 1920 x 1080 px oraz ratio 16:9, a czas trwania wideo wynosi od 3 sekund do 30 minut w jednym z formatów: MP4, MPEG-1, MPEG-4, AVI, FLV, MKV, QuickTime, WebM, H264/AVC, VP8, VP9, ASF, WMV2, WMV3. Dobrą praktyką jest przygotowanie reklam video, które nie trwają dłużej niż 15 sekund.
· Reklamy pojedynczej oferty pracy
Ten format sprawdza się przy promowaniu pojedynczej oferty pracy. Warunkiem jest, że została ona już opublikowana na LinkedIn. Występuje on wyłącznie przy wyborze celu Kandydaci na ofertę pracy.
3. Reklamy dynamiczne
Ten format reklamowy dostosowuje się dynamicznie do odbiorcy reklamy na podstawie danych z jego profilu na Linkedin. Jeśli celem firmy jest budowanie świadomości marki, odwiedzenie witryny, pozyskanie leadów (CV), to ten format sprawdzi się świetnie.
Reklamy dynamiczne można jeszcze podzielić na:
· Follower ads, dzięki której pozyskuje się nowych obserwujących stronę firmową lub company page na LinkedIn.
· Spotlight ads – pomaga generować ruch na witrynę zewnętrzną.
· Reklamy ofert pracy (Job ads), która wspiera procesy rekrutacyjne, zachęcając konkretnych kandydatów do składania aplikacji o pracę.
· Reklamy w wiadomościach (Message ads), które trafiają bezpośrednio do skrzynek odbiorczych na LinkedIn wybranej grupy docelowej. Złożone są z tematu wiadomości (60 znaków), tekstu wiadomości i CTA.. Możliwe jest też dodanie linku w treści, a także małego baneru reklamowego w formacie 300 x 250 px.
· Message Ads, gdzie nadawcą wiadomości jest firma, a nie marka osobista. Jest to dość droga opcja dla reklamodawcy.
4. Reklamy konwersacyjne (Conversation ads)
Ten format reklamy trafia bezpośrednio do skrzynki odbiorczej na LinkedIn. Do dyspozycji jest max 500 znaków w treści oraz znacznie więcej opcji wezwania odbiorcy do konkretnego działania – nawet pięć przycisków CTA wraz z przypisanymi działaniami i odpowiedziami. Można skorzystać z szablonów na LinkedIn, albo pokusić się o stworzenie własnego niestandardowego układu.
5. Reklamy na wydarzenie (Event ads)
To świetna szansa dotarcia do grona zainteresowanych osób konkretnym wydarzeniem. Po utworzeniu wydarzenia na LinkedIn z poziomu strony firmowej, dzięki kampaniom LinkedIn Ads, a dokładniej zastosowaniu formatu reklamy na wydarzenie, można je promować. Do dyspozycji jest 600 znaków w treści kreacji reklamowej plus możliwość dodania adresu URL wydarzenia na LinkedIn.
PROWADZENIE STRONY FIRMOWEJ SAMODZIELNIE CZY PRZY WSPÓŁPRACY Z AGENCJĄ?
Prowadzenie profilu firmowego wymaga czasu i dokładności. Napisanie i realizacja strategii to tyko ćwierć sukcesu. Systematyczne i przemyślane prowadzenie konta oraz rozsądne zaplanowanie budżetu pozwoli szybko zrealizować zamierzony cel. Jeżeli firma nie ma zasobów ludzkich, albo zwyczajnie zaangażowanych osób, które taki profil poprowadzą, warto zastanowić się nad współpracą z agencją, która odpowiedzialność za treści i wyniki weźmie na siebie.
Jeśli chcesz, aby Twoja firma zaczęła budować wizerunek w sieci, napisz do nas już dziś i dowiedz się co możemy zrobić, aby zrealizować określone cele marketingowe. https://brandandpeople.pl/kontakt/